Visi ženklai rodo ateitį > Tvarumas > Audi Lietuva | Audi.lt
Audi Lietuva | Audi.lt Tvarumas
Visi ženklai rodo ateitį

Visi ženklai rodo ateitį

Briuselyje esanti „Audi“ gamykla gamybą pasuko tvarumo kryptimi. Įžvalga apie šiuolaikinį verslumą ir visiškai elektrinio „Audi Q8 e-tron“ gamybą.

Tekstas: Patricia Jell, nuotraukos: AUDI AG. Skaitymo laikas: 4 min.

Šiam automobiliui pateiktos tik WLTP, o ne NEDC suvartojimo ir išmetamųjų teršalų vertės.

The Audi Q8 e-tron{ft_q8-e-tron} in the middle of the photovoltaic installation.

Belgijos sostinės Briuselio regiono pietvakarinėje dalyje įsikūręs tvaraus judumo centras „Audi Brussels“. Gamykloje gaminamas ne tik naujasis „Audi Q8 e-tron“. Ji taip pat yra ypač pažangi gamybos dekarbonizacijos atžvilgiu: „Esame pirmoji „Audi“ gamykla, kuri, gamindama savo transporto priemones, jau pasiekė neutralų * anglies pėdsaką, kuris nuo 2018 m. yra ir sertifikuotas“, – aiškina „Audi Brussels“ aplinkosaugos pareigūnas Christian Stragier. Dėl to ši gamykla taip pat tapo pirmąja pasaulyje nepriklausomų ekspertų sertifikuota anglies dvideginio požiūriu neutralia didelio masto gamybos įmone „premium“ segmente.

Sėkmę pavyko pasiekti taikant įvairių priemonių kombinaciją. Didžiąją dalį CO₂ kiekio (apie 95 proc.) pavyko sutaupyti perėjus prie atsinaujinančiųjų energijos šaltinių. Pavyzdžiui, beveik 54 hektarus užimančioje gamykloje naudojama tik Belgijos ekologiška elektros energija ir biodujos, perkamos iš visos Europos. Įmonė taip pat pati gamina energiją. Čia yra viena didžiausių regione fotovoltinių sistemų, užimanti apie 107 000 kvadratinių metrų plotą, kuri per metus pagamina apie 9 000 megavatvalandžių elektros energijos.


Cathodic dip coating of a car body.
Portrait shot of Jan Maris.

Mūsų filosofija: aukščiausios klasės transporto priemonė gali būti sukurta tik aukščiausios klasės aplinkoje.

Jan Maris

Ne mažiau svarbu yra taupyti energiją. „Tam svarbiausia keisti požiūrį“, – sako Jan Maris, „Audi Brussels“ gamybos vadovas. Jo kėbulo, dažymo ir surinkimo cecho komanda, pereidama prie e. mobilumo, susidūrė su daugybe iššūkių. Prieš pasirodant dideliam elektriniam „Audi e-tron“, iki 2018 m. Briuselyje jie gamino gana nedidelį „Audi A1“ su vidaus degimo varikliu. Taigi keitėsi ne tik pavaros technologija ir įvairūs darbo procesai, bet ir transporto priemonių dydis bei svoris. Reikėjo atitinkamai išplėsti ir pertvarkyti patalpas. Tuomet į gamyklos teritoriją įsikėlė visiškai nauja „Audi“ sritis – akumuliatorių gamyba. Pokyčių laikotarpis, kuris vyko nenutraukiant gamybos, truko dvejus metus, per kuriuos didelė dalis darbuotojų buvo papildomai apmokyti arba perkvalifikuoti.

Tuo pat metu buvo įvertintas gamybos procesų potencialas ateityje, optimizuojant juos, kad būtų užtikrintas didesnis tvarumas. Pavyzdžiui, salės temperatūra buvo sumažinta nuo 22 iki 18 laipsnių Celsijaus, pertraukų metu salėse išjungiamas apšvietimas, o darbo metu – 20 proc. pritemdomas. Daugelis visiškai automatizuotų sistemų dabar veikia tamsoje, o kitos buvo pakeistos efektyviau išteklius naudojančiomis alternatyvomis. „Tai yra mūsų filosofija: aukščiausios kokybės transporto priemonė gali būti sukurta tik aukščiausios kokybės aplinkoje“, – pabrėžia Maris. O aukščiausia klasė, su kuo sutinka ir „Audi“, nebegali būti kuriama be tvarumo siekio, ypač elektromobilių srityje.


 
Audi Q8 e-tron body in the so-called dryer.

Belgijos gamykla pati gamina dalį energijos dažytų kėbulų džiovintuvams, o likusi dalis gaunama iš Belgijos žaliosios elektros energijos.

Taigi, „Audi Brussels“ sukūrė pavyzdinę anglies dvideginio išmetimo mažinimo funkciją, iš kurios kitos gamyklos taip pat gali semtis įkvėpimo ir mokytis, – atskleidė Christian Stragier. Juk iki 2025 m. visose „Audi“ gamyklose turės būti vykdoma neutrali gamyba anglies išmetimo atžvilgiu; tai yra vienas iš pagrindinių „Audi“ aplinkosaugos programos „Misija:nulis“ tikslų.

Tačiau net ir Briuselyje misija dar nebaigta. Čia nuolat ieškoma idėjų, kaip sutaupyti dar tris procentus energijos per metus, o gamykla pasiekia vis tolesnių šio proceso etapų. Pavyzdžiui, nuo 2023 m. pabaigos greta esantys nuotekų valymo įrenginiai „Audi Brussels“ nuotekas perdirba į vadinamąjį pilkąjį vandenį, kuris vėliau pakartotinai naudojamas gamyboje. Taip per metus sutaupoma bent 100 000 kubinių metrų geriamojo vandens. Žvelgdamas į ateitį, aplinkosaugos pareigūnas Stragier į savo darbotvarkę įtraukė alternatyvių energijos šaltinių, kurie pakeistų dujas, paiešką.


Esame pirmoji „Audi“ gamykla, kuri gamindama savo transporto priemones pasiekė neutralų anglies dvideginio pėdsaką.

Christian Stragier

Portrait shot of Christian Stragier.
Bird’s eye view of the Brussels manufacturing plant.

Pasak Jano Mariso, tokios inovacijos kaip dirbtinis intelektas ateityje gali atskleisti dar daugiau gamybos potencialo. Pavyzdžių jau esama, pavyzdžiui, FinRob. Robotas jutikliu nustato, ar tarp automobilio durelių raukšlių panaudota pakankamai klijų – anksčiau tam tikslui dureles reikėdavo perpjauti atsitiktinėse vietose. „Dabar sutaupome daugybę tonų CO₂, nes mums nebereikia atiduoti medžiagų į metalo laužą“. Be to, norint užtikrinti, kad toks automobilis kaip „Audi Q8 e-tron“ galiausiai būtų pagamintas tvariai, būtina galvoti ne vien apie gamybą. Pavyzdžiui, „Audi“ reikalauja, kad tiekėjai gamintų akumuliatorių elementus tik iš atsinaujinančių šaltinių. O kitose vietose pagamintos dalys, reikalingos „Audi Q8 e-tron“ sukomplektuoti, pavyzdžiui, akumuliatoriaus moduliai, gabenami ne sunkvežimiais, o yra pristatomi į Briuselio vietą nulinės taršos krovininiu traukiniu iš „Audi“ gamyklos Giore, Vengrijoje. Visos šios priemonės padeda taupyti CO₂.

Šiuo metu maždaug penki procentai Briuselio elektrinės išmetamų teršalų yra kompensuojami aplinkosaugos projektais, kad anglies dioksido emisija būtų neutrali, nes jokiais kitais būdais jo kol kas išvengti neįmanoma – tai apima, pavyzdžiui, su gamyba susijusių komandiruočių metu išmetamus teršalus. Stragier mano, kad tikslas aiškus: tęsti prasmingą darbą, kad kompensacijų poreikį būtų galima dar labiau sumažinti. „Nulinio poveikio gamykla, energetiškai nepriklausoma įmonė su uždarais ciklais – tokia yra mūsų vizija.“


A finished Audi Q8 e-tron being quality checked.
 
Front view of the Audi Q8 e-tron.

Neišdildomas įspūdis

Nesvarbu, ar renkatės klasikinį visureigį, ar kupė primenantį „Sportback“, naujasis, visiškai elektrinis „Audi Q8 e-tron“ kelia įspūdį progresyviu dizainu, dideliu nuvažiuojamu atstumu, didesne įkrovimo galia ir įspūdingais technologiniais akcentais.